Wednesday 30 May 2012

3 P


qPEOPLE,PROCESS,PHYSICAL EVIDENCE
vPenting kepada produk berbentuk PERKHIDMATAN
vSecara asas, PEOPLE & PROCESS diaplikasikan pada kesemua 4P. Keberkesanan 4P banyak bergantung kepada kecekapan PEOPLE & PROCESS setiap syarikat.
      PHYSICAL EVIDENCE banyak merujuk kepada produk/servis  
      yang ditawarkan.



PEOPLE / PEKERJA
qMerujuk kepada kakitangan sesebuah syarikat.
qKejayaan syarikat banyak bergantung kepada kredibiliti dan kemampuan pekerja setiap peringkat.
qMajikan bertanggungjawab dalam Pembangunan Kerjaya setiap pekerja supaya kemahiran dan pengetahuan pekerja sejajar dengan perkembangan semasa.
qMerupakan aset paling penting dalam organisasi.

PROCESS / PROSES
qMerujuk kepada proses setiap produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.
qBagi sektor perkhidmatan, proses perlu diterang secara jelas agar pelanggan mendapat gambaran tepat dan dapat membuat pilihan yang betul.
qBagi sektor pengeluaran, mutu setiap proses perlu diperbaiki supaya pengeluaran produk dapat dilakukan secara maksima.

PHYSICAL EVIDENCE
qMerujuk kepada produk/ perkhidmatan atau imej syarikat.
qElemen yang dapat dinilai dan diukur oleh pelanggan terhadap level dan standard syarikat.
qContoh: Packaging, Uniform, Ruang niaga, Free gift.

No comments:

Post a Comment