Wednesday, 30 May 2012

HARGA


OBJEKTIF
qPulangan Modal dalam Pelaburan
qKeuntungan Syarikat.
qElak dari Persaingan

Dua faktor yang mempengaruhi penetapan harga:
v DALAMAN – 
Objektif Syarikat, Harga Kos.
v LUARAN – 
Pasaran, Permintaan, Pesaing, Politik, Ekonomi.

PEMBENTUKAN HARGA
qHARGA JUALAN
Harga Kos/unit + Margin Keuntungan
qHARGA KOS/unit
                                          Kos Tetap
Kos Berubah  +   ________________________ 
                               Anggaran Kuantiti Jualan

qKos Tetap

üKos yang tidak bergantung kepada kuantiti 
produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.

üKos Langsung dan Tidak Langsung
vLangsung : Mesin, Sewa Kedai....
vTidak Langsung : Gaji, logistik, kos
pemasaran....

üTiada keuntungan sekiranya kos tetap
gagal di'covered'.

üKuantiti pengeluaran produk yang banyak
dapat mengurangkan bebanan kos tetap
yang perlu ditanggung oleh setiap unit.
qKos Berubah

üKos yang berubah bergantung kepada
aktiviti yang dilakukan.
                     Contoh: Kos Material.


STRATEGI PENETAPAN HARGA
qCost-Plus Pricing – paling MUDAH
v Tambah STANDARD MARKUP pada HARGA
   KOS.

Contoh: Harga Kos RM20 dan margin yang hendak diambil adalah 20%.
  Jadi, RM20/0.8= RM25
 
vMarkup percentage bergantung kepada PRODUK dan RESPON PELANGGAN.
§RENDAH untuk produk laris. (fast moving items)
§TINGGI untuk produk yang melibatkan kos pengendalian yang tinggi, susah didapati, bermusim.

qBuyer-based Pricing
vPenetapan Harga berdasarkan NILAI yang ditawarkan kepada PELANGGAN SASARAN.
Contoh: Starbucks vs Kedai Mamak
vRisiko tinggi sekiranya harga tidak bertepatan dengan nilai yang ditawarkan.

qCompetition-based Pricing
vHarga yang ditetapkan MENGIKUT HARGA PESAING tanpa mengira kos sendiri.
          Contoh: Telekomunikasi

Dua cara penetapan harga untuk produk baru di pasaran.

qMarket Skimming.
vSet HARGA TINGGI pada produk baru untuk mendapat keuntungan yang maksima.
vMengekalkan strategi selagi tiada pesaing.
qMarket Penetration.
vSet HARGA RENDAH pada produk baru di pasaran untuk menembusi pasaran dengan cepat dan mudah.
vTarget Market Volume untuk memonopoli pasaran.

STRATEGI PENETAPAN HARGA
EKSPORT

qCost-Plus Method – paling MUDAH dan ASAS
vKos terdiri daripada Kos pengeluran Tempatan, Kos Pengurusan, R&D, Pengangkutan, Margin Pengedar, bayaran Kastam dan Margin Syarikat.
vHarga tersebut mesti dikaji oleh eksporter samada kompetitif atau tidak di pasaran yang hendak dieksport.
      Contoh Pengiraan Harga Jualan Tempatan vs Eksport
ISTILAH EKSPORT
qTERM OF SALE
vCIF  = Cost, Insurance, Freight…..(Named Port of Destination)
  Sebutharga termasuk Harga Kos produk, Kos Pengangkutan dan Insuran sehingga ke destinasi pelabuhan si pembeli. Unloading Cost dan seterusnya ditanggung oleh pembeli. Digunakan untuk kapal sahaja.
vCFR = Cost and Freight…(Named Port of Destinantion)
  Sebutharga meliputi Harga Kos produk dan Pengangkutan sahaja sehingga ke destinasi pelabuhan si pembeli. Insurans dan Unloading cost ditanggung oleh pembeli. Digunakan untuk kapal sahaja.
vCIP = Carriage & Insurance Paid To..(Named Place of Destination)
      Sama seperti CIF. Digunakan untuk semua
      pengangkutan.
vCPT = Carriage Paid To..(Named Place of Destination)
  Sama seperti CFR. Digunakan untuk semua pengangkutan. Insuran ditanggung oleh pembeli.
vEXW = Ex-Works…(Named Place)
 Sebutharga berdasarkan Harga Kos produk dari kilang sahaja.Segala Kos Pengangkutan tanggungjawab pembeli.
vFAS = Free Alongside Ship…(Named Port of Shipment)
    Sebutharga termasuk kos pengangkutan sehingga ke pelabuhan penjual sahaja. Loading Cost, Kos kapal, Insurans, Unloading Cost dan Kos Pengangkutan dari pelabuhan hingga ke kilang pembeli ditanggung oleh pembeli. Digunakan untuk pengangkutan kapal sahaja.
vFCA = Free Carrier..(Named Place)
Tanggungjawab Penjual sehingga penyerahan barang kepada Carrier yang dipertanggungjawabkan oleh pembeli pada satu tempat yang dinyatakan. Kos pengangkutan, Insuran, Loading & Unloading Cost ditanggung oleh pembeli
vFOB (Free on Board)
Sebutharga termasuk kos pengangkutan sehingga ke pelabuhan penjual dan loading cost. Kos kapal, Insurans, Unloadinng Cost dan kos pengangkutan dari pelabuhan hingga destinasi pembeli ditanggung oleh pembeli sendiri.



No comments:

Post a Comment