Sunday 30 October 2011

Hujan...



Doa Ketika Turun Hujan


Ketika melihat hujan telah turun, Nabi biasa membaca doa di bawah ini :

اَللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا 
Allahumma shoyyiban naafi’an

“Ya Allah, jadikanlah hujan ini hujan yang membawa manfaat.” (H.R. Al-Bukhary)


Hujan adalah rahmat dariNYA.. Bersyukur atas nikmatNYA.
PurpleGifts suka melihat titisan hujan.. dari titisan hujan rintik hinggalah ke titisan yang lebih lebat..
Sungguh hebat ciptaanNYA.. Subhanallah.. سبحان الله   
  
Bagaimana hujan terjadi..
Masa belajar kat sekolah cikgu ada ajar dalam kelas Sains proses pembentukan hujan..
Hmmmm... sebenarnya dalam Al-Quran telah jelas tertulis proses pembentukan hujan..


اللَّهُ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَيَبْسُطُهُ فِي السَّمَاءِ كَيْفَ يَشَاءُ وَيَجْعَلُهُ كِسَفًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ فَإِذَا أَصَابَ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ                 
“Allah, Dialah yang mengirim angin lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendakiNya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal: lalu kamu lihat hujan keluar dari celah-celahnya. Maka apabila hujan itu turun menimpa hambaNya yang dikehendakiNya menjadikan mereka gembira". (Surah Ar-Rum: 48) 

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ جِبَالٍ فِيهَا مِنْ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ 

“Tidakkah kamu melihat bahawa Allah mengarak awan, kemudian mengumpulkan antara (bagian-bagian)nya, kemudian menjadikannya bertindih-tindih, maka kelihatan olehmu hujan keluar dari celah-celahnya, dan Allah juga menurunkan (butiran) ais dari langit, dari gumpalan awan seperti gunung maka ditimpakanNya ais itu kepada siapa yang dikehendakiNya dan dipalingkanNya siapa yang dihendakiNya. Kilauan kilat itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan". (Surah An-Nur: 43)


PurpleGifts berdoa agar kita sebagai khalifah di muka bumi ini sentiasa bersyukur dan mempelajari setiap kejadian alam ciptaanNYA..
Segala kejadian yang terjadi kepada manusia yang memberi manfaat  ataupun yang membawa bencana adalah bukti kebesaranNYA..
Sentiasa memohon keampunan dariNYA di atas segala kekhilafan agar kita berada di bawah lindunganNYA.
Insyaallah. 

P/s : Ilmu dan segala maklumat berkenaan misteri alam ada di dalam AL-Quran..
        So, bacalah dan fahamilah setiap patah perkataan di dalam AL-Quran..

No comments:

Post a Comment