Monday 20 August 2012

TAPAI Di Hari Raya...


Menu yang dicari semasa berkunjung di hari raya.. hehe.. Tak tau bila bermula atau sejak bila saya gemarkan tapai beras pulut.. Saya akan meninjau meja hidangan melihat ada ke tak ada tapai.. kalau ada.. tersenyumlah saya.. ♥♥

Tapai dalam bungkusan daun lebih nikmat rasanya. Sama ada daun getah atau daun pisang.. itulah tapai yang saya gemari.. Tapi peredaran masa menyebabkan tapai juga bertukar wajah. Tapai kini 'dibungkus' di dalam bekas plastik... hmmmm.. macam bukan tapai je kan.. Bagi saya tapai daun tetap menjadi pilihan hati..


Bila bercerita tentang tapai saya teringat salah satu petua semasa membuat & membungkus tapai.. pantang larang la lebih kurang.. perempuan yang sedang dalam 'period' tak boleh menyibuk nak buat atau bungkus tapai nanti hasilnya tapai berwarna merah. Betul ke tidak punca tapai menjadi merah disebabkan langgar pantang atau sebaliknya.. saya tak tahu la pulak kan. Itu hanyalah petua kat kampung saya. Kampung orang lain saya tak tahu apa petuanya.

Tapi ada yang kata tapai bergantung kepada ragi yang digunakan. Semakin berkualiti ragi semakin sedap & manis tapai yang dibuat..

Apa-apa pun.. saya sangat sukakan tapai... Jom.. kita makan tapai yang manis niii...


No comments:

Post a Comment