Wednesday 23 November 2011

Kulit Kekal Sihat Dan Cantik Pada Musim Hujan


HUJAN yang telah turun dalam beberapa hari ini menandakan bahawa kita sudah mulai memasuki musim hujan. Setelah melalui musim panas dengan sinar matahari yang terik dan suhu yang panas, kini saatnya kita mulai mempersiapkan baju hujan dan payung dalam menyambut musim hujan yang dingin.

Musim hujan seringkali membuat kulit berubah dan tidak konsisten. Tiba-tiba menjadi amat berminyak, tiba-tiba kering dan dehidrasi. Oleh itu, selama musim hujan, kulit perlu dirawat selalu agar kelihatan segar dan cantik.

Dinginnya suhu udara, tingkat kelembapan yang rendah, angin kencang pada musim hujan menyebabkan kulit kehilangan jaringan lemak (penghangat tubuh). Udara yang kering juga menyebabkan kelembapan kulit menurun.

Namun, bukan hanya itu sebenarnya yang mesti dirisaukan. Kulit kering pada musim hujan juga akan menyebabkan kita menjadi lebih lemah dan mudah diserang penyakit seperti demam selsema dan penyakit kulit.

Sayangilah kesihatan dan kecantikan diri dengan memberikan perhatian ekstra sebagaimana berikut:


1.      Jangan mandi terlalu lama

Mandi terlalu lama terutama dengan air panas dapat mengurangi kelembapan kulit. Untuk menjaga agar suhu tubuh tetap nyaman dan hangat, mandilah dengan waktu yang singkat.

2.      Penggunaan sabun mandian

Umumnya, produk sabun mandian yang mengandungi pengawet dan wangian akan mengurangi cairan pada kulit. Sebagai "teman" mandi, pakailah sabun mandi dengan bahan yang mengandungi kelembapan tinggi seperti kelapa, zaitun atau yang mengandungi antioksidan tinggi seperti cherry. Selain melembapkan, kulit juga lebih lembut dan sihat berkilau.

3.      Jangan menggosok kulit

Selesai mandi, keringkan kulit dengan tuala,jangan digosok kerana menggosok akan menyingkirkan sel-sel kulit dan minyak yang berfungsi sebagai pelembap.

4.       Bersihkan Wajah

Meski debu berkurang selama musim hujan, kulit tetap harus dibersihkan secara teratur dengan pembersih yang bersesuaian dengan jenis kulit.

5.      Toning / Penyegar

Penyegar sangat penting  terutamanya  pada waktu malam. Musim hujan merupakan saat membiaknya bakteria dan mikroba, baik di udara, mahupun di air. Jadi, pakailah toner atau penyegar yang mengandungi antibakteria untuk mencegah infeksi pada kulit.

6.       Pelembap

Kunci kulit kenyal dan segar adalah pelembap. Selain penting digunakan seiring bertambahnya usia, kulit yang kering perlu disapu pelembap sekerap  mungkin. Sebaiknya sesudah mandi dan sebelum tidur, pakailah pelembap terlebih dulu. Tidak hanya  pada wajah, tetapi seluruh badan.
Memakai pelembab saat musim hujan sama pentingnya seperti saat musim kemarau. Musim hujan pun boleh memberikan efek kehilangan kelembaban pada kulit kering dan dehidrasi berlebihan pada kulit berminyak. Kulit yang basah-kering berulang kali akan mengalami dehidrasi berlebihan. Akibatnya kulit sering terasa gatal.

Jika bekerja atau sering bertugas di luar, bawalah di dalam tas tangan losyen yang mengandungi vitamin A dan E. Dan, jangan lupa lindungi wajah dengan pelembap, ya.

7.      Melembapkan dari dalam

Bila tubuh terhidrasi, begitu juga dengan kulit. Minumlah sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas air putih setiap hari.

8.      Bibir

Seboleh-bolehnya bawalah selalu pelembap bibir (lip balm atau lip butter) dan sapukan agar bibir tidak kering dan mudah pecah.

9.      Gunakan pelindung sinar UV/ Tabir Suria

Tabir suria tidak hanya digunakan pada musim panas, tapi matahari saat cuaca dingin juga dapat merosakkan kulit. Sapukan krim ke wajah dan tangan secara teratur sekitar 30 minit sebelum ke luar untuk waktu yang lama.

No comments:

Post a Comment